І ў Лепелі рыхтаваліся настаўнікі
Закончылася крывавая і шматпакутлівая грамадзянская вайна. Спакваля пачалося ўмацаванне эканамічнага становішча. З пэўным паляпшэннем матэрыяльнага дабрабыту беларусаў ствараліся спрыяльныя ўмовы для ўсеагульнага абавязковага пачатковага навучання. У красавіку 1926 г. вышэйшым органам улады Беларусі была прынята адпаведная пастанова аб навучанні дзяцей васьмі — адзінаццаці гадоў. Развіццё школьнай адукацыі патрабавала і паляпшэння падрыхтоўкі педагагічных кадраў.
Адчыніў дзверы перад навучэнцамі ў 1929/30 навучальным годзе і Лепельскі педагагічны тэхнікум, які рыхтаваў настаўнікаў для пачатковай школы. Новая навучальная ўстанова размясцілася ў цагляным будынку па вуліцы Савецкай, дзе да рэвалюцыі быў вінна-ачышчальны завод, а пазней — розныя ўстановы мясцовай савецкай улады. Цяпер будынак рэканструіруецца пад раённы краязнаўчы музей.
Да старога корпуса ў тагачасных умовах была зроблена двухпавярховая прыбудова, дзе і вяліся заняткі. У перыяд нямецкай акупацыі ў будынку тэхнікума размяшчалася гестапа. Суровыя дні перажылі нашы землякі. Там, дзе набывалі некалі веды іх дзеці, гітлераўцы наладзілі канвеер катаванняў і допытаў патрыётаў, якія не скарыліся ворагу.
Пасля вызвалення рэспублікі ад нямецка-фашысцкіх захопнікаў Віцебскі абласны Савет дэпутатаў 8 жніўня 1944 года прыняў рашэнне аднавіць Лепельскае педагагічнае вучылішча. Заняткі пачаліся ў кастрычніку. У 1950-я гады пры паступленні ў навучальную ўстанову пасля сямігодкі неабходна было здаць уступныя экзамены па матэматыцы, Канстытуцыі, рускай і іншых мовах (вусна і пісьмова). Абавязковым было вывучэнне на працягу чатырох гадоў прадметаў (многіх з методыкай выкладання): беларуская мова і літаратура, руская мова і літаратура, дзіцячая літаратура, арыфметыка, алгебра, геаметрыя, трыганаметрыя, фізіка, гісторыя КПСС, Канстытуцыя, гісторыя, геаграфія, прыродазнаўства, хімія і мінералогія, педагогіка, псіхалогія, логіка, школьная гігіена, чыстапісанне, маляванне, спевы, музыка, фізічнае выхаванне. Вяліся практычныя работы ў майстэрнях, сельскай гаспадарцы, наладжвалася педагагічная практыка. З цягам часу ўдасканальвалася і выхаваўчая работа з навучэнцамі. Асаблівая ўвага звярталася на палітычнае, маральнае, эстэтычнае, працоўнае, фізічнае навучанне.
Разнастайнасць вывучаемых дысцыплін, высокі ўзровень іх выкладання (большасць навучэнцаў атрымлівалі стыпендыюі толькі пры адзнаках “4” і “5”), педагагічная практыка ў школах горада і раёна пакідалі добрае ўражанне, закладвалі моцны падмурак практычных ведаў. У канцы навучання выпускнікі здавалі дзяржаўныя экзамены па гісторыі КПСС, педагогіцы, арыфметыцы, рускай і беларускай мовах.
Неяк давялося пагутарыць з адным з выпускнікоў навучальнай установы. Потым ён стаў добрым настаўнікам. Паказаў мой добры знаёмы і характарыстыку. Яе радкі дапаўняюць тагачасны партрэт навучальнай установы. Прыводжу вытрымкі з яго характарыстыкі за другі курс (1953 г.), складзенай класным выхавальнікам (кіраўніком): “…У 1950 г. уступіў у камсамол, член прафсаюза з 1951 г. Па усіх прадметах паспявае добра. На працягу двух навучальных гадоў атрымлівае стыпендыю. Працуе над сабой шмат і сістэматычна. Ахвотна авалодвае дадатковым матэрыялам па літаратуры. Веды даволі глыбокія па ўсіх прадметах. Вельмі ўседлівы, працаздольны. Пісьменны. Слоўнікавы запас па мове яшчэ невялікі, але ў гэтым напрамку працуе шмат і сістэматычна.
У калектыве з навучэнцамі жыве дружна. Дысцыплінаваны, старанны. Па натуры крыху сарамлівы, але гэты недахоп стараецца пераадолець. Заўсёды імкнецца дапамагчы таварышу. Чытае шмат мастацкай літаратуры. Выступае з дакладамі на класных і камсамольскіх сходах. Актыўна працуе ў класнай рэдкалегіі. Здаў нормы ГПА, СПХА. Займаецца ў радыёгуртку, стралковай секцыі”.
Да сярэдзіны 1950-х у краіне была падрыхтавана дастатковая колькасць настаўнікаў пачатковых класаў. Па загадзе Міністэрства асветы Беларускай ССР у чэрвені 1956 года Лепельскае педвучылішча было скасавана. Заўчасна скасавана. Для завяршэння вучобы навучэнцы былі накіраваны ў Аршанскае і Барысаўскае педагагічныя вучылішчы. Двухпавярховы будынак навучальнай установы з усёй маёмасцю перадаваўся нанава створанай школе-інтэрнату.
Ілья ЯНУШ,
краязнавец.